کد مطلب:140224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

ورود حضرت مسلم به کوفه و وقایع و حوادث در آن
چون حضرت مسلم بن عقیل سلام الله علیه به نیابت حضرت اباعبدالله


الحسین علیه السلام روی به كوفه نهاد همه جا طی طریق می نمود تا به آن شهر رسید و بدون اینكه كسی را خبر دهد به شهر وارد گردید.

برخی از مورخین همچون ابن اثیر در كامل برآنند كه حضرت مسلم در بدو ورود به منزل مختار بن ابی عبیده ثقفی وارد شد و بعضی دیگر گفته اند كه در منزل سلیمان بن صرد خزاعی فرود آمد و به گفته صاحب حدائق الانس بین این دو گفتار تهافت و تنافی نیست، زیرا ممكن است ابتداء آن جناب در منزل سلیمان وارد و سپس به خواهش مختار به خانه او منتقل شده باشد.

بهر صورت رفته رفته دوستان و شیعیان خبر شدند به زیارت آن جناب آمده و بیعت كردند و روز به روز به تعداد گرویدگان افزوده می شد تا جائی كه در اندك زمانی نفرات بیعت كنندگان به هیجده هزار نفر رسید و رئیس ایشان سلیمان بن صرد خزاعی بود كه از جمله اصحاب نبی صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین محسوب می شد.

و نیز مسیب بن نجیه فزاری و عبدالله بن سعید بن نفیل ازدی و رفاعة بن شداد بجلی و عبدالله بن دال تمیمی و عابس بن شبیب شاكری و حبیب بن مظاهر اسدی و مسلم بن عوسجه و ابوتمامه صیداوی و مختار بن ابو عبیدة ثقفی و امثال ایشان كه جملگی از اعیان و اشراف بوده و صاحبان شمشیر و ایل و قبیله بودند.